Letošní SEO Restart jsem otevřel zamyšlením jestli my jakožto SEO konzultanti můžeme uspět v Goog enough světě, který se na nás žene. Volně tak navazuji na vynikající článek A. J. KOHN s názvem IT’S GOOG ENOUGH. Pokud máte nějaké otázky tak se přidejte na Discord a v kanálu 🇨🇿-seo to spolu pořešíme!
V mém článku zde najdete pár vybraných myšlenek a odkazů – celé téma a přednášku jsem více rozebral v rámci Friends of Advanced SEO, kam každý týden píšu nějaké zamyšlení, dělím se o pokročilejší zajímavé věci a sdílím informace z mých projektů.
Jak se můžete připravit na budoucnost v SEO?
Jednoduše začněte více pracovat s „first-party“ daty. Tedy těmi daty, které dneska vlastníte. Nikdo vám je totiž nesebere, jsou přesnější a to co se v nich ukrývá nemusí vidět / vědět vaši konkurenti. Díky tomu, že se začnete dívat do dat získáte rychleji zpětnou vazbu na to jestli vaše aktivity fungují nebo ne.
Pravděpodobně získáte přístup ke slovům, které na trhu jsou, lidé je hledají a SEO tooly je obvykle nevidí. Uvidíte tak přesnější imprese (/hledanosti) a díky klikům uvidíte jestli na ně s webem fungujete dobře nebo ne. Klíčovku a další podstatné rozhodnutí tak možná lépe uděláte právě nad GSC daty a vsadím se s vámi, že se vám právě v GSC / ADS skrývají témata která vám a vašim klientům mohou přinést dobré výsledky.
GSC nově umožňuje export do BigQuery, kde těch dat je výrazně více než na API a jsou tam plně ukryté před světem. O tématu jsem mluvil na SEO BootCampu během přednášky 💰 v GSC a jak ho získat?. Takže jedním z úkolů který byste měli udělat je, že si to konečně napojíte a začnete zálohovat.
Jak si vytvořit tool, který může být mnohem silnější než Ahrefs nebo Marketing Miner? Prozkoumejte BigQuery a nechte si tam napojit všechna podstatná data…
- Úvod do BigQuery
- Export z GSC do BigQuery a jak nastavit
- Export z GA4 do BigQuery
- Export z Google Ads do BigQuery
- Dataform
… podstatné je že dostanete data na jedno místo. A pomocí Dataformu dokážete postavit vlastní „model“ který pak dokážete využívat napříč klienty. Jste zvyklí na nějaké pohledy na chybové stránky / nová slova / špatně performující slova – teoreticky právě všechno dokážete do nového projektu dostat na pár kliknutí.
Začněte dělat výrazně více rozhodnutí na datech, sledujte korelace různých signálů ve vašem tématu a snažte se průběžně validovat vaše strategie. Rychleji škálujte a dělejte si přehled „jasných výher“ – díky tomu tak začnete klientům doručovat výsledky výrazně rychleji než dnes.
Generativní AI přinesla možnost kdy každý může…
… dělat a prozkoumávat defacto cokoliv. Nemusí to být jen filozofické diskuze, relativně jednoduše se můžete naučit s Rkem / Pythonem / PHP a reálně začněte získáte přístup k tomu abyste tvořili komplexnější analýzy. Programování s GPT je hračka, stačí se toho nebát a investovat do toho čas.
Základem je, že dobře umíte pojmenovat jakou analýzu / kód / funkce chcete udělat. Pakliže toto zvládnete, tak se vždy k nějakému výsledku dostanete. Ale pamatujte GPT ani jiný jazykový model neumí přemýšlet – vždycky proto ověřujte co za řešení dostáváte.
Teoreticky tak třeba dokážete vyřešit následující problém…
… který když budete následně step-by-step rozvíjet tak se k tomu cíli nějak dostanete. Ano, bude vás to stát čas, avšak na druhé straně je odměna v podobě toho že před Generativní AI byste tuto „feature“ dělali několik dní nebo by to pro vás bylo prakticky nereálné něco takového udělat. Nyní můžete mít dobrý micro-tool který vy a vaši lidé mohou prakticky okamžitě využívat.
Od bookmarkletů až po složité backendy vám ChatGPT dokáže pomoct. Většinou to není nic tak složitého aby to neumělo nebo neznalo.
Pokud chcete téma automatizace více řešit, tak se mi ozvěte na mail martin@zatkovic.cz a třeba spolu něco vymyslíme – nebo pokud jste úplně na začátku, tak bych rád v brzké době uskutečnil školení na Rko / automatizace / Programování pro SEO s GPT / BigQuery a data na které nyní sbírám zájemce.
Ale Martine jak nás toto připraví na budoucnost?
Znalost dat vás připraví na budoucnost tak, že získáte výrazně rychleji feedback toho jestli vaše strategie fungují a co je možná potřeba dělat. Korelační studie mohou odhalit to co skutečně v SERPu aktuálně pomáhá a co naopak ne…
… díky datům dokážete výrazně více vyhodnocovat změny které dělá Google a rozhodovat se jak na ně reagovat. A zároveň pokud přijde SGE a ten pád bude třeba o 20 až 80% tak díky tomu, že jste s daty nyní škálovali tak ten propad nebude tak děsivý.
SGE vs cokoliv jiného (/většího)?
SGE v takové podobě v jaké ho známe je možná jen jedna velká přestupní stanice a měli byschom se ptát, jestli a jak se změní obecně využívání technologií a hledání informací . Google je dneska gate-keeper informací na internetu a pokud bude nějaká výrazná změna, tak už třeba nebude on tím hlavním zdrojem…
Možná už totiž nebude potřeba tvořit evergreen / SEO content, protože to nějaký jazykový model vše znát. Měli byste se proto sami sebe ptát co můžete udělat pro to aby se vaše značka / brand / klient stal „top of mind“, aby vás měli asociované a pakliže chtějí nějakou informaci / jdou něco dělat tak chtějí jít právě přes váš web.
Měli byste se ptát, proč by váš web měl být vybírán na první stránky SERPu nebo proč by právě vaše informace měli být vybírané do generovaného obsahu – co zapůsobí na uživatele / produkťáky Google kteří si budou lámat hlavu tím jak vás dostat do SERPu nebo výsledků budoucnosti.
Ti co ty věci budou dodávat v reálném světě třeba tak moc ohroženi nejsou, ale pokud jste ve vysoce konkurenčním prostředí a nejste tak moc podstatní pro průměrného uživatele, tak bych byl možná na pozoru.
Téma budoucnosti SEO a celou přednášku mnohem více rozebírám v rámci Friends of Advanced SEO, kde vyšel příspěvek rozšiřující mojí prezentaci do větší hloubky. Zároveň se tématu věnuji i v rámci školení jazykových modelů kde procházím svojí praxí, jak jsem se s modely učil a co je podstatné.
Jo a použité gify byly z The Office US (84% na CSFD – 222. nejlepší seriál – určitě chcete vidět) na Netflixu můžete kouknout v originále – na SkyShowtime pak nadabované (originál je lepší)