Nedávno na mém blogu vyšel článek s 16ti body, které hrají roli v rámci optimalizaci webu pro vyhledávače a dnes pro vás mám článek, který vás do této práce a problematiky ponoří.
Co je SEO?
Optimalizace webu pro vyhledávače o vás hodně poví, dalo by se říct, že to je něco, jako když si „šperkujete“ vlastní obchod stojící na náměstí. Chcete, aby do tohoto obchodu přicházelo co nejvíc lidí, aby se v něm dobře cítili a aby jej nalezli, když budou něco potřebovat.
Nebo také můžeme využít přirovnání k domu, každý dům má ve městě (internet) nějakou adresu (doména) a následně je vidět jeho část nad zemí (grafika, obsah,…) a také má základy (backend), který nevidíte a je vám jakožto uživateli naprosto šumafuk.
Tudíž nás bude zajímat část domu, která je vidět nad zemí, tedy fasáda, okna, záhony nebo střecha. Za tím se může skrývat v podstatě cokoliv, co vidíte na webu, ať už logická struktura, texty, obrázky nebo například datová náročnost. Vše hraje roli a vše vyhledávače a uživatele zajímá víc, než si myslíte!
Proč optimalizujeme web?
Dobrá, již víme, co vše lze optimalizovat, ale proč to dělat, ptáte se. Optimalizací webu pro vyhledávače můžeme docílit toho, že web posuneme nahoru ve výsledcích vyhledávání, ale také můžeme webu pořádně zavařit (ukážeme si později).
Jak se optimalizuje web?
- Klíčovka
- Intuitivní struktura
- Hlavní atributy stránek
Optimalizace webu se provádí ve 3 krocích (pro zjednodušení), nejprve je nutné vytvořit dokument, který se nazývá „klíčovkou“ a jde o dokument, ve kterém jsou kategorizovány a rozepsány veškerá klíčová slova, na která by se měl web zobrazovat nebo která jsou pro daný obor relevantní.
V takzvané „klíčovce“ často můžete nalézt, kromě kategorizace nebo objemu vyhledávání (kolikrát je vyhledáváno za měsíc), také data o konkurenci, ceny za proklik (v PPC systémech) a také na jakou cílovou stránku má být člověk odkázán.
Na základě analýzy klíčových slov můžeme dát dohromady intuitivní strukturu webu, kterou by měl každý pochopit a měl by se v ní lehce orientovat, protože je důležité připravit web takový, na kterém se nikdo neztratí!
Jakmile máme odladěnou strukturu stránek a všech kategorií, tak se pustíme na hlavní atributy stránek, kterých je mnoho. Cílem je „dostat“ klíčová slova do stránky, ať už do titulku, descriptions nebo samotného obsahu. Ale tak jednoduché to není! Nelze jenom naflákat klíčová slova, kam vás napadne. Je nutné nad tím přemýšlet a hlavně vytvářet obsah, který má pro návštěvníka smysl.
To je SEO – ve zkratce si prostě nejprve uděláte sběr dat a pak ladíte a ladíte. Nemusíte se zajímat jenom o texty, mnohdy je nutné optimalizovat i další parametry, jako je rychlost načítání nebo trošku poupravit prvky webu, aby jej dokázaly vyhledávače projít, ale o tom se budeme bavit brzy. Teď si ještě dovolím jednu vsuvku pro programátory a vývojáře!
Jak webu nezavařit?
Známe důvod proč web optimalizovat a také víme, jak na to. Teď je tu část pro vývojáře, kteří svojí činností mohou web také ovlivnit. Často se stává, že se něco “pokazí” a web třeba vypadne z vyhledávání nebo dojde k nahrání obsahu na jinou doménu. Byť se tyto věci stávají omylem, tak se to později velmi těžko opravuje.
robots.txt
Soubor robots.txt je důležitý, jelikož si v něm můžete pohrát s indexováním webu, tedy ukládáním webu do databáze vyhledávače. Nejprve, než robot přijde na váš web, tak si stahuje soubor robots.txt, ve kterém můžeme napsat, aby na web dál nepokračoval.
Každý slušný vyhledávač to pak respektuje a tudíž vaší stránku do své databáze neuloží. Často je vypnuté indexování (kvůli testování na jiné doméně) a po nasazení na produkci „puf“ a web zmizí nadobro z výsledků.
Meta robots=“noindex, index, follow, nofollow“
Na rozdíl od kdejakých jiných pojmů to v SEO znamená přesně to, co znamená překlad takže: neindexuj, indexuj, následuj a nenásleduj. Tyto tagy se umisťují do hlavičky a opět stejně jako robots.txt rozhodují o tom, jestli se daná stránka má zaindexovat. Nejčastější jsou varianty „index,follow“ nebo „noindex,follow“
Na rychlosti záleží!
A na velikosti také! Ano, web, který chcete dobře optimalizovat pro vyhledávače, musí být dobře optimalizovaný i z pohledu rychlosti, tedy datové náročnosti (velikosti) souborů.
Proč? Protože robot internetového vyhledávače nemá na váš web celý den, a proto se vždy snaží projít nějakou část. A čím rychleji mu to umožníme, tím víc stránek zaindexuje. A my chceme mít zaindexovaných co nejvíc stránek!
Na stránce se nalézá právě jeden nadpis úrovně <h1>
Nadpisy úrovně <h1> jsou fajn, jelikož jsou vidět, ale platí jedno pravidlo a to, že by na stránce měl být právě jeden.Tudíž nepřipadá v úvahu, že jich bude méně či více. Ptáte se proč? Jde o jeden z nejdůležitějších prvků, které roboti vyhledávačů hodnotí.
Stejně tak platí pravidlo, že by <h1> neměl obalovat logo, tudíž by měl být na každé stránce jiný, ale nebojte, to si ohlídáme my, SEO konzultanti.
Závěr
Optimalizace pro vyhledávače je důležitá činnost, která je v tomto světe potřeba. Jak jsme si ukázali, tak spoustu věcí lze odladit už při vývoji. A rozhodně zde budou další články na toto téma přibývat, protože jde o velmi žádané téma a dozajista se zde bude objevovat častěji a kdyby vás zajímal nějaká speciální část, co jak udělat prakticky, tak pište do komentářů nebo na e-mail a rozhodně vám pomohu. 🙂