Už dlouho na tomto webu nevyšel žádný článek, který by reflektoval mé názory, postoje nebo získané know-how. To se dnes budu snažit změnit.
V poslední době často slýchávám, že se SEO vůbec nevyvíjí, je to mrtvý obor a čeká nás jeho brzký konec. Optimalizace pro vyhledávače tady ale bude tak dlouho, dokud budou lidé vyhledávat. Jestli nás čeká optimalizace pro hlasové vyhledávání nebo na zero result page, tak to i přesto bude SEO.
Mikro nebo makro vývoj
Nejzajímavější u tvrzení, že je SEO mrtvé, je fakt, že nebylo prozrazeno z jakého úhlu pohledu se na to konkrétní člověk dívá. Vyhledávače už dávno nedělají ony velké updaty, ale pomocí umělé inteligence se pomalu posouvají dál. Kroky k lepším výsledkům dělají každým dnem.
Nádherně o tom mluvil například Filip Podstavec na Affiliate konferenci a poté i na SEOzrazu, kdy poukázal na spoustu malých krůčků, které vedou k tomu, že se nám vyhledává stále lépe.
Kdybych měl vypíchnout pár tipů, které Filip ve své prezentaci zmínil a kterým byste se mohli již zítra věnovat, tak bych vám doporučil následující témata a okruhy:
- E-A-T, YMYL,
- User Intent,
- Dwell Time,
- Chrome UX Report,
- AMP.
Jestliže jste, alespoň o čtyři body z pěti v minulém roce nezavadili, tak je to možná na zamyšlenou, jestli na nesledujete špatné lidi a jestli se vzděláváte adekvátně.
Automatizace v SEO
Přesuňme se k tématu, kvůli kterému jsem tento článek chtěl psát. Tím tématem je druhá strana pomyslné mince a rozvoje, která patří nám – konzultantům. Kromě klientské práce a vzdělávání bychom se mohli a dokonce měli věnovat také něčemu složitějšímu. Co třeba takové experimentování nebo automatizace?
Pokud si dobře pamatuji, tak konkrétně téma automatizace prolétlo éterem konzultantů před rokem na Vánočním SEOlogeru, kdy Filip Podstavec říkal o tom, jak je dobré automatizovat reporty. Od té doby se snad nic extra podstatného nezměnilo. Přitom v automatizaci a zrychlování procesů je budoucnost našeho oboru. Vezměte si, kolik téměř činností v rámci SEO opakovaně vykonáváme, ať už jde o právě zmíněný reporting, různé analýzy nebo například kontinuální činnosti.
Když nad tím tak přemýšlím, tak každá z aktivit by šla více či méně zautomatizovat, zrychlit a ve výsledku i zkvalitnit. Důležitým podkladem, který k tomu však potřebujeme jsou však data a ochota „ušpinit si ruce“.
Ona zmíněná data musíte dostat optimálně na jedno místo – do nějakého z vizualizačních nástrojů, jako je Google Data Studio nebo PowerBI. Tam lze předpokládat, že si ruce zašpiníte, protože ty data se musí nějak nahrávat a párovat, což není úplně nejsnadnější.
Technický audit webu
Ukázkovým příkladem by mohl být technický audit, v rámci kterého musíte kontrolovat například:
- Crawl celého webu,
- Google Search Console,
- Chrome UX report, Page Speed,
- Sitemap.xml,
- Strukturovaná data,
- ručně projít web.
Ano, velkou částí technického auditu bude vždy onen ruční průchod, ale spoustu dalších věcí dokážete dostat na jedno místo, kde si vytipujete problémy, kterým se můžete později věnovat a řešit je.
Díky tomu, že data dostanete na jedno místo, si můžete dovolit propočítávat další metriky, které by pro vás mohly být v jednotlivých nástrojích schované a zároveň tím získáte další pohled na měřitelné údaje.
Dokážete například na jedno místo dostat analýzu parametrů a jejich stav indexace nebo vliv struktury webu na návštěvnost jednotlivých stránek. Když budete hodně šikovní, tak můžete sledovat poměr všech stránek na webu a stránek, které reálně vodí dotazy.
Analýza klíčových slov
Dalším ukázkovým příkladem je analýza klíčových slov. Samotná analýza se skládá z několika kroků, které se pokaždé (více či méně) opakují a mnohdy zabírají nemalou část celkového výstupu. Nejčastěji se při analýze provádí následující činnosti:
- Sběr podkladových dat,
- rozšíření o další klíčová slova,
- pročištění / klasterizace,
- klasifikace / segmentace,
- interpretace výsledků a soupis doporučení.
Poctivá analýza klíčových slov může zabrat klidně 15 – 40 hodin, přičemž spoustu aktivit lze více či méně automatizovat a zrychlit. Na klasifikaci si vystačíme například pouze s Open Refinem a facety.
Jakmile se vám podaří zrychlit sběr dat nebo klasifikaci, tak budete mít více času na interpretaci dat a analyzování výsledků – respektive konkrétní obsahová doporučení či workshop, v rámci kterého analýzu klíčových slov předáte klientovi.
Dokáži si představit, že by v budoucnosti mohla analýzy klíčových slov pomáhat čistit umělá inteligence, stejně tak jako funguje RankBrain na základě machine learningu postaveného na principu Word2Vec. To už je ale taková vyšší dívčí. Už teď ale můžete některé kroky z analýzy klíčových slov automatizovat. Vyzkoušejte třeba interpretaci pomocí Google Data Studia. Tady stačí mít vytvořený jednotný systém sloupců v Excelu a ten nahrávat do předem připraveného Data Studia.
Jakmile dostanete vaší analýzu klíčových slov do Data Studia, pomocí APIn můžete aktualizovat data – díky tomu získáte super nástroj, který můžete sdílet napříč firmou (copywriteři, manažeři, SEO konzultanti) a tím zlepšit proces kontinuálního SEO.
Neumím programovat, neřeším
Často od jiných konzultantů slýchávám, že je to sice hezké, ale neumí programovat a tudíž se tímto směrem nemohou vydat.
Ono to ale ve výsledku tak složité není. Nemusíte začít rovnou s umělou inteligencí nebo něčím, co za vás bude psát články. Však jako první krok stačí vyjít s poloautomatizací, kdy některé kroky budete muset udělat hezky ručně a něco se udělá za vás. Samo.
Jak jsem zmínil, existuje spoustu nástrojů, kam data dokážete nahrát pomocí jednoduchých API, které vám umožní jednoduchou transformaci a následnou vizualizaci. To vám pomůže s lepším pochopením skutečnosti.
Věřím, že hodně SEO konzultantů je šikovných a dokážou tedy po popostrčení a malou inspirací dokázat mnohem víc než nyní. Pojďme to tedy změnit!
Jak začít?
Rozhodl jsem se tuto skutečnost změnit a začít předávat know-how v tom, jak efektivně využívat data pro SEO. Díky Jindrovi Fáborskému jsem mohl vypsat workshop na Marketing Festivalu, kde si vše ukážeme.
Efektivní crawlování webů berte jako váš začátek, na který během workshopu navážeme s Google Data Studiem a dalšími APInami, které vám pomohou získat z webu maximum.
Tož pěkný článek. Ono s tou automatizací to platí všude. Čím víc člověk automatizuje – je úplně jedno co, tím víc si otevírá prostor pro vymýšlení nových věcí, sebevzdělávání atp. A navíc, co se dá automatizovat – rutina. A kdo by se nechtěl rutiny zbavit, že:-)
Jsem rád, že jsou další lidi, co na to mají podobný názor. 🙂 Zkrátka posouvat se v nových směrech, sebevzdělávat nebo dodávat lepší výstup pro klienty, to by mělo být naším cílem.
Dobrý den Martine, neplánujete ještě nějaké další školení, nežli na Marketing Festivalu? Někde Praha a okolí?
Díky a hezký den.
Zdravím Marku, v budoucnosti pravděpodobně přijdu s nějakou rozšířenou variantou, avšak uvidíme, jak se podaří na Marketing Festivalu. 🙂