Datová vrstva slouží k předávání dat mezi webem a dalšími aplikacemi, jako je například Google Tag Manager. V praxi se v datové vrstvě předává například typ stránky nebo ID produktů zobrazené na stránce, které pak můžete využívat pro vkládání do značek. Zkrátka datová vrstva vám ušetří spoustu nervů a práci.
Schéma datové vrstvy
Před tím, než se pustíme do aplikování datové vrstvy si musíme ujasnit schéma, tedy pochopit oč jde. Jak jsem napsal jde o vrstvu, která „zveřejňuje informace“, které může jiná aplikace číst.
V praxi to pak celkově vypadá nějak takto:
- V první vrstvě vidíte váš web, váš web pravděpodobně komunikuje s databází, se kterou si předává cenné informace, jako e-maily návštěvníků, hesla a další.
- Druhou vrstvu nemá každý web, jelikož se musí naprogramovat. A data umožňuje číst ostatním službám, tudíž se do ní ukládají praktické informace, jako ID objednávky a typ stránky.
- Třetí a poslední vrstva jsou již samotné aplikace třetí strany, které čtou informace z vrstvy druhé a zpracovávají je.
Proč aplikovat datovou vrstvu?
Stále vás to nenapadá? Již nebudete potřebovat programátora! Dobrá, to je dost kontroverzní názor. Samosebou, že se programátora nezbavíte, jsou to dobří kluci, ale nemusíte je otravovat kvůli každé kravině, že?
Tak například s datovou vrstvou budete moct aplikovat měřící značky Google Analytics, měření konverzí Sklik, Google Optimize kontejnery nebo například sledování uživatelů pomocí Hotjaru.
A to nejlepší na tom je, že nebudete potřebovat programátora, protože všechny údaje budete mít uložené v datové vrstvě a díky Google Tag Manageru (dále GTM) s nimi budete moct pracovat.
Nechejte to na markeťácích, oni si to nastaví, jak budou potřebovat a vy ušetříte čas programátorům. Proto je dobré datovou vrstvu aplikovat.
Co umí GTM?
Zmínil jsem Google Tag Manager, nebo-li GTM – proč jej aplikovat už také víme. Můžete v něm lehce zpravovat a verzovat vaše měřící značky, které můžete spouštět dle vámi definovaných pravidel.
Do značek můžete vkládat proměnných a tak při změně webu můžete tak jednoduše změnit všechny měřící kódy pomocí jedné proměnné.
Toho využijete například při exportování a importování kontejnerů z projektu na projekt, vše změníte lehce a rychle a to je další výhoda, která hraje pro tento nástroj.
Značky si můžete vždy dopředu vyzkoušet v náhledové verzi přímo na vašem webu, tudíž vždy budete spouštět ošetřenou verzi, která bude fungovat. No není to dokonalé?
Ano je!
A právě proto s GTM v ANT studiu pracujeme. Zrovna nedávno jsme vymysleli docela sofistikovaný systém, který právě teď testujeme. Tak držte palce a sledujte nás, možná o tom někdy napíšeme na nějakém z našich blogů.
Závěr
Využíváte datovou vrstvu? Jaké jsou vaše triky, nebo ještě s datovou vrstvou neumíte a pouze jí zvažujete? Za sebe mohu jen doporučit! Je to bomba. Jaký je váš názor vidíte v datové vrstvě budoucnost, nebo budeme stále potřebovat programátory k nastavení měřících značek?